Svar: Kold modermælkserstatning

14. marts 2024

Alder:
6 mdr.

Kære Majbritt

Tak for dit brev - og korte spørgsmål er naturligvis også altid velkommen:)

Du må gerne give din datter lidt kold modermælkserstatning af en kop, på samme måde som du også kan tilbyde hende lidt koldt vand at drikke.

Der er ikke nogen ernæringsmæssig forskel på om du tilbyder mælken kold eller varm. Når man normalt anbefaler, at mælken i flasken skal være ca. 37 grader, så er det fordi lun mælk ofte kan være lidt lettere fordøjeligt for det lille barns mave. Derudover så er det ofte mere behagelig at drikke lun mælk af flasken, barnet falder til ro ved den lune mælk, og det minder om at få modermælk. Det er sandsynligvis også noget større mængder, din datter får ...

Annonce

... via flasken, så derfor er det fint, at du fortsat luner mælken her.

Men, når hun tilbydes lidt mme af kop, så kan du servere det lunt eller koldt. Du kan prøve dig lidt frem og se, hvad hun selv virker til at synes om. Du kan vælge at lune mælken, men du også kan lade være. Hvis hun virker glad for at drikke kold mælk, så er det helt okay:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg vil også lige nævne, at du stadig også meget gerne må give hende vand af kop, så hun også vænnes til at drikke vand. I takt med at hun bliver ældre, så vil hun naturligt skulle sætte sit mælkeindtag gradvist ned, og hendes væskebehov skal dækkes af mere og mere vand i stedet:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder